دنياي موبايل | اخبار دنياي تلفن همراه دنياي موبايل | اخبار دنياي تلفن همراه .

دنياي موبايل | اخبار دنياي تلفن همراه

تاريخچه موبايل

تاريخچه

فكر متحرك يا سيار كردن تلفن و بكارگيري آن در مكان هاي مختلف به منظور بهره گيري بيشتر از اين وسيله، از دهه ۱۹۶۰ ميلادي در كشور هاي اسكانديناوي (سوئد، نروژ، دانمارك و فنلاند) پا گرفت و در اواخر آن دهه، اولين تلفن نقطه به نقطه به كار گرفته شد كه نقطه پرتابي در روند مخابراتي به شمار آمد و يكي ديگر از ايده¬هاي ديرينه انسان به تحقق پيوست. . اين فناوري در سال ۱۹۷۵ميلادي از سوي كشورهاي اسكانديناوي با سيستم آنالوگ به دست مصرف كننده رسيد.

اولين شبكه تلفن متحرك(NMT) Nordic Mobile Telephone نيز از سوي همين كشورها راه اندازي شد. پس از آن در سال ۱۹۷۷ ميلادي كانادا اولين شبكه اطلاعات عمومي را با هدف اطلاع رساني جهاني با استفاده از كامپيوتر، ماهواره و گيرنده ها و فرستنده هاي ماكروويو به وجود آورد.

آمريكا هم در اين رقابت عقب نماند و در سال ۱۹۸۳ميلادي بالاخره سيستم NMT Nordic Mobile Telephone را روانه بازار كرد.

كشور ژاپن سومين در جهان بود كه سيستم سيار خود را با ويژگي هاي دو نوع اسكانديناوي و امريكايي به نام HCMS عرضه كرد و سپس سيستم NTT با قابليت اتصال به شبكه را ايجاد نمود.

هرچند نسل اول تلفن همراه در سال ۱۹۷۹ميلادي براي استفاده تجاري در امريكا و ژاپن به كار گرفته شده بود. اين تلفن ها كه از سيستم مخابرات سلولي استفاده مي كردند، بعدها تكامل پيدا كردند كه اين تكامل منجر به پيدايش نسل دوم تلفن همراه و سيستم هاي ديجيتالي شد. تكامل اين سيستم نيز كه امكان شنود در آن كمتر بود و افزايش تعداد مشتركان را به همراه داشت، باعث پديد آمدن نسل سوم تلفن همراه شد، بطوريكه ْارتباطات سيار بين المللي ۲۰۰۰ ْ ديدگاه ITU درمورد ارتباطات سيار در قرن بيست و يكم است.

انگلستان هم در سال ۱۹۸۵ ميلادي با عرضه سيستم TACS بود كه به اين گروه پيوست و سپس ايرلند نيز اين سيستم را پذيرفت. پس از اين تاريخ، سيستم NMT با فركانس ۴۵۰ مگاهرتز در كشورهاي دانمارك، نروژ، سوئد و فنلاند مورد استفاده قرارگرفت و اين كشورها نيز به شبكه استفاده كنندگان از اين سيستم پيوستند.

هلند، لوكزامبورگ و بلژيك با تغيير جزئي، آن را پذيرفتند و در سال ۱۹۸۹ميلادي، قبرس نيز به اين شبكه پيوست. در اين زمان بود كه كانادا سيستم AMPSآمريكا راپذيرفت.

درسال ۱۹۸۵ ميلادي انستيتو ETSI – EUROPEAN TELECOMMUNICATION STANDARD INSTITUTE متشكل از ۱۷كشور اروپايي درصدد طراحي و ابداع يك استاندارد مشترك براي تاسيس شبكه سلولي برآمد تا اين استاندارد به صورت هماهنگ، طرح تلفن سيار ديجيتال را اجرا كند، اين استاندارد GSM نام گرفت. در حال حاضر، استاندارد GSM شامل سه سيستم است كه عملكردهاي اساسي كاملاُ يكساني دارند ولي باند فركانس آنها متفاوت است.

در سال۱۹۸۶ميلادي شبكه جهاني اطلاع رساني اينترنت، فراگيرترين شبكه اطلاع رساني بين الملل، راه اندازي شد و در سال ۱۹۸۷ ميلادي طرح باند باريك انتخاب شد و در همان تاريخ ۱۳ كشور اروپايي يادداشت تفاهمي تحت عنوان(MOU MEMORANDUM OF UNDER STANIG) امضا كردند، مبني بر اينكه هر عضو متعهد شد تمام مشخصاتGSM را رعايت كند.

همچنين باموافقت اين ۱۳ كشور، بازار بزرگي نيز براي فعاليت هاي تجاري دراين زمينه باز شد. با گسترش شبكه هاي اطلاع رساني عمومي در كنار شبكه هاي تلفني، نياز به يكپارچه سازي آنها در دهه ۱۹۸۰ ميلادي احساس شد و منجر به ايجاد شبكه ISDN گرديد. شبكه ISDN در پي تحقيقات و تلاش هاي دانشمندان در زمينه فناوري دستگاه هاي رقمي يا ديجيتال دردهه ۱۹۶۰ميلادي بوجود آمد. در سيستم ديجيتال، ارتباط قطعات، دستگاهها و تجهيزات براساس ديجيت يا اعداد است و كار مكانيكي در آن بسيار كم و فاقد صدا و حركت انجام مي¬شود.

ISDN شبكه رقمي خدمات مجتمع در اواسط اين دهه به منظور مطالعه به اتحاديه بين المللي ارتباطات دور ارائه شد. اين شبكه كه تا كنون درچندين كشور راه اندازي شده است، نوعي شبكه كليدي بسته اي است كه در آن، خدمات صدا و داده از طريق وسايل كليدزني (سوئيچينگ) ارائه مي شود. اين فناوري در تبادل اطلاعات با حجم بالا و كثرت تقاضا در مورد ارتباط تلفني، كامپيوترهاي مادر، پايانه هاي كامپيوتري و خدمات ديگري كه مستلزم سازگاري با شبكه هاي ديگر است، قابليت انعطاف و كارايي بيشتر و هزينه كمتري دارد.

از جمله ديگر فناوري هايي كه در دهه هاي اخير مورد استفاده قرارگرفته است، ويدئوكنفرانس وشبكه هاي چند منظور (مولتي مديا) است كه در دهه ۱۹۷۰توسط شركت ATST درنيويورك عرضه شد. در اين شبكه ها با بهره گيري از فناوري هاي سوئيچ TDM همگام باانتقال صورت بر روي يك زوج سيم ، تصوير و داده نيز منتقل مي شود در امكان كنترل از راه دور فراهم مي گردد.

IMT-2000 يك ارتباط موبايل پيشرفته براي تهيه سرويس هاي مخابراتي در مقياس جهاني، بدون در نظر گرفتن مكان شبكه و ترمينال استفاده شده است.

با يكپارچگي سيستم هاي موبايل زميني و ماهواره اي، انواع مختلفي از دسترسي بي سيم به صورت جهاني، شامل سرويسهاي موجود در شبكه مخابراتي ثابت وسرويس هايي كه براي استفاده كنندگان موبايل تعيين گرديده است، عملي شد . اين سرويس استفاده از انواع ترمينال هاي موبايل را كه با شبكه هاي زميني يا ماهواره اي در ارتباط مي باشند و همچنين ترمينال هايي را كه براي كاربري ثابت و يا سيار طراحي شده است، امكان پذير مي نمايد.

اما اين فناوري تقريبا با تاخير زيادي وارد كشور ما شد؛ ۱۸سال پيش بود كه روزنامه هاي منتشر شده، در نخستين صفحات خود آگهي اي را به چاپ رساندند كه شايد در آن مقطع براي خيلي ها تعجب آور بود. تيتر آگهي هاي چاپ شده اين بود: “فراخوان براي ثبت نام نخستين شبكه تلفن متحرك جيبي”. خواندن همين تيترها نظرهاي زيادي را به خود جلب كرد. تيرماه سال ۱۳۷۲ بود كه ثبت نام تلفن همراه در كشور آغاز شد. اما به دليل عدم استقبال در آن زمان توسط مردم، روند ثبت نام چندين ماه به طول انجاميد؛ به نحوي كه در نهايت شركت مخابرات ايران و شركت پست توافق كردند به كساني كه در اين زمينه بازاريابي كنند و قادر باشند يك يا چند مشتري به پست بكشانند، مبلغي به عنوان پاداش پرداخت شود. در آن زمان با تبليغات فراوان و با شعار “با تلفن همراه هميشه در مقصد هستيد” تا اواسط سال ۷۴ جمعا ۹ هزار و ۹۴۷ نفر ثبت نام كردند كه در شهريور همان سال واگذاري ها آغاز و بلافاصله بعد از ثبت نام به پايان رسيد. از اين تاريخ به بعد، مردم ورود تلفن همراه به كشور را باور كردند؛ به طوري كه هجوم متقاضيان به مخابرات و بازار به حدي رسيد كه قيمت سيم كارت در آن زمان گاهي اوقات به بالاي ۳۰ ميليون ريال نيز مي رسيد. اولين آگهي كه براي معرفي تلفن همراه آن زمان در روزنامه هاي سياه و سفيد اطلاعات و كيهان به چاپ رسيد با اين متن همراه بود. “شبكه تلفن متحرك به دو صورت قابل نصب در خودرو به صورت دستي در اختيار متقاضي قرار داده مي شود تا در حال تردد، توقف در منزل يا محل كار مورد استفاده قرار گيرد.” در اين آگهي آمده بود كه ۵ هزار شماره ثبت نام به عمل خواهد آمد و يك ماه بعد از ثبت نام واگذاري ها صورت مي گيرد. اين شبكه در آن زمان تنها محدوده تهران بزرگ را از شرق به سرخه حصار، از غرب به ابتداي عوارضي جاده كرج، از جنوب به بهشت زهرا و از شمال به ارتفاعات شمال تهران محدود مي كرد و تنها از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب قابل دسترس بود.

به طور كلي نخستين مرحله از راه اندازي پروژه تلفن همراه با ظرفيت سازي براي ۹۲۰۰ شماره در شهر تهران و با استفاده از ۱۷۶ فرستنده و گيرنده در ۲۴ ايستگاه راديويي كليد خورد. پس از آن در ۱۹مردادماه سال۱۳۷۳ با واگذاري ۴ سيم كارت به نهاد رياست جمهوري، براي اولين بار عرضه رسمي سيم كارت در ايران آغاز شد .

پس از آن با توجه به استقبال مردم از اين پديده نو، برنامه ها و فعاليت هايي متناسب با جهت گيري جهاني براي توسعه شبكه تلفن همراه، بر روي ميز مجموعه مخابرات كشور قرار گرفت.

بدين ترتيب شركت مخابرات ايران درصدد گسترش پوشش ارتباطي از تهران به كل كشور بر آمد، به طوري كه در سال ۱۳۷۴ تعداد تلفن هاي داير شده به ۱۵۹۰۷ شماره افزايش يافت و شهرهاي مشهد، اهواز، تبريز، اصفهان و شيراز نيز زير پوشش شبكه تلفن همراه قرار گرفتند.

گسترش شبكه ارتباطات سيار در سالهاي بعد نيز ادامه يافت، به طوري كه در سال ۱۳۷۵ علاوه برشهرهاي ياد شده ۲۸ شهر ديگر به اين شبكه پيوست. ضمن آنكه تعداد تلفن هاي داير شده در اين سال به ۵۹۹۶۷ شماره بالغ گشت و در پايان سال ۱۳۸۲ به ۳۴۴۹۸۷۸ شماره رسيد.

دوستي كه آمد و ماند

افزايش تعداد مشتركان تلفن همراه در كشور در آن سال هاي ابتدايي ورود اين فناوري به كشور حاشيه هاي جالبي را نيز در پيش داشت. با افزايش تعداد مشتركان و آن هم درحالي كه در آن زمان چنين فناوري براي كاربران عجيب بود، اداره تحقيقات و مطالعات اجتماعي روابط عمومي شركت مخابرات ايران با درج آگهي هايي در روزنامه هاي آن زمان اقدام به برگزاري كلاس آموزش آشنايي با نحوه استفاده از تلفن همراه كرد. همچنين اظهارات مقامات سياسي كشور در آن زمان نيز پيرامون اين فناوري شايد هم اكنون براي كاربران فعلي جالب باشد.

سپس براي فاز سوم توسعه، ۴ ميليون و ۵۹۰ شماره تلفن همراه واگذار شد كه با ۹۳۴٫۸ درصد رشد رو به رو شد و ضريب نفوذ تلفن همراه از ۷۸/۰ درصد در ابتداي فاز سوم به ۷٫۵۰ درصد در انتهاي اين فاز افزايش پيدا كرد و سه استان اول از نظر ضريب نفوذ در پايان اين برنامه، تهران، اصفهان و يزد و نيز از نظر عملكرد واگذاري، تهران، اصفهان و فارس در مقام نخست قرار گرفتند.

بنا بــه پيشنهــاد شماره ۱۰۰/۱۳۸۹۷ هيئت وزيـــران درجلسه مورخ ۱۴/۵/۸۳ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و به استناد مواد ۲و۴ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران – مصوب ۱۳۷۹ و مصوبه شماره ۷۶۰۱۶/۱۹۰۱ مورخ ۲۴/۴/۸۲ شوراي عالي اداري در اجراي بند ب ماده ۱ قانون مذكور – با تجديد سازمان و تغيير نام و اصلاح اساسنامه مركز سنجش از دور ايران به شركت ارتباطات سيار، اساسنامه شركت را با سرمايه ۲۰۰۰ميليارد ريال تصويب نمود و كليه وظايف امور ارتباطات سيار شركت مخابرات ايران به شركت ارتباطات سيار واگذار شد. با جدي شدن خصوصي سازي صنعت مخابرات كشور و اهميت حضور در بازار رقابت تجاري، اين شركت از سال ۱۳۸۶، داراي «نام»، «نشان»، «رنگ» و «شعار» تجاري وي‍ژه خود شد. همچنين در سال ۱۳۸۹ پس از خصوصي شدن شركت مخابرات ايران، اين شركت از سهامي خاص به سهامي عام تبديل شد.

در ادامه نيز در راستاي سياست برخورداري ساكنان شهرهاي كوچك و بزرگ از امكانات ارتباطي، تعداد شهرهاي تحت پوشش تلفن همراه در پايان سال ۸۲ به ۶۶۷ شهر و در اواسط سال ۹۱ به ۱۱۶۷ شهر رسيده است.

هم اكنون شركت ارتباطات سيار ايران حدود ۵۷ ميليون سيم كارت واگذار كرده كه ۵۲ ميليون آن فعال شده و ۱۱۶۷ شهر و ۶۷هزار كيلومتر از جاده هاي كشور را تحت پوشش قرار داده است و ضريب نفوذ اين اپراتور حدود ۷۴درصد و ارتباط رومينگ بين الملل آن با ۲۷۱ اپراتور در ۱۱۲ كشور جهان برقرار است.

سرويس هاي ويژه اي كه هم اكنون مشتركين همراه اول از آن بهره مند هستند شامل انتقال و انتظار مكالمه ، نمايشگر شماره ، مكالمه گروهي ،سرويس FDN ، محدوديت مكالمه، اتصال به نمابر و ديتا، پيام كوتاه، پيام صوتي، اينترنت همراه، پيام چند رسانه اي و سرويس رومينگ بين الملل مي باشد.

دوستي كه آمد و ماند

پست صوتي

اين سرويس شبيه منشي تلفني عمل مي نمايد با اين تفاوت كه درتمامي حالات(ذيلا” آمده است)پيام صوتي مخاطب را ذخيره نموده و اپراتوربراي دارنده سرويس پيامي درقالب متن يا صوت ارسال مي نمايد.

پيام كوتاه

اين سرويس براي ارسال پيامهاي كوتاه استفاده مي گردد.پس از اطمينان از فعال بودن سرويس,ميبايست روي گوشي تلفن همراه وارد منويMESغير مجاز مي باشدING, SETTINGS, TEXT MESغير مجاز مي باشدE وسپس SERVICE CENTER گرديده و شماره مركز پيام(۹۸۹۱۱۰۰۵۰۰+ يا ۹۸۹۱۱۰۰۵۱۰+)را ثبت نمود.هزينه ارسال هر پيام معادل( ۱۳۴)مي باشد و ارسال تصاوير معادل (۳) پيام در نظر گرفته مي شود.

‎‎‎نمايشگرCLIP

اين سرويس شما را قادر مي سازد تا شماره تماس گيرنده (مخاطب)را روي گوشي خود ملاحظه نمائيد.

انتقال مكالمه(CALL DIVERT)

اين سرويس شما را قادر مي سازد تا درحالات مختلف شماره تلفن خود را روي خط ديگري منتقل نمائيد. دراين حالت هزينه مربوطه معادل هزينه تماس با شماره تلفن دوم خواهد بود.

سامانه جامع خدمات همراه اول

به كمك اين سرويس كليه مشتركين همراه اول مي¬توانند به صورت رايگان و به سادگي با اتصال به سامانه جامع خدمات، به كليه خدمات و طرح¬هاي همراه اول دسترسي يابند

مشتركين با هر نوع گوشي مي¬توانند به اين سامانه اتصال يابند. بعبارت ديگر بر خلاف سامانه هاي ديگر ( مانند SMS) استفاده از اين سامانه وابستگي به نوع تلفن همراه و يا زبان نوشتاري آن ندارد.

تماس بان

مشتركين همراه اول حتي در هنگام در دسترس نبودن و يا خاموش بودن تلفن همراه خود از كليه تماس هاي دريافتي خود مطلع خواهند شد.

چنانچه به علت در دسترس نبودن و يا خاموش بودن تلفن همراه خود قادر به دريافت تماس و پاسخگويي نباشيد. اين سرويس پس از اتصال مجدد شما به شبكه همراه اول، شماره تمام كساني را كه در اين فاصله با شما تماس گرفته اند به همراه زمان تماس آنها، در يك پيامك براي شما ارسال خواهد كرد.

چتر اضطراري

همراه اول اين سرويس را در اختيار كاربران اعتباري خود قرار داده و آن ها را در هنگام اتمام شارژ حمايت خواهد كرد. اين امكانات شامل مكالمه اضطراري، درخواست تماس و درخواست شارژ مي شوند.

جيرينگ

كيف پول همراه جيرينگ سامانه اي نوين براي مديريت امور مالي است كه از آن مي توان براي انتقال پول، خريد شارژ سيم كارت اعتباري، پرداخت قبوض، خريد و ساير خدمات پرداخت روزمره استفاده نمود.

اين سامانه مخصوص مشتركين همراه اول بوده و بر بستر USSD ارائه مي گردد و براي استفاده از آن نيازي به داشتن حساب بانكي، گوشي هوشمند و يا نصب نرم افزار بر روي تلفن همراه نيست.

از طريق اين سامانه مي توان تراكنش هاي مالي را در هر زمان و هر مكان به وسيله گوشي تلفن همراه، با اطمينان كامل و سرعت بالا انجام داد.

كلمه عبور يكبار مصرف VASL Sim-Based OTP

از متداول ترين روش ها براي ارتقا سطح امنيت كاربران استفاده از “كلمه يكبار مصرف OTP”، مي باشد. براي اين منظور، دستگاه هاي جانبي متعددي مورد استفاده قرار گرفته است، وليكن بدليل اينكه تلفن همراه به عنوان يك ابزار در دسترس براي كليه اقشار جامعه مي باشد. استفاده از آن، مزاياي كاربري بي بديلي را در اختيار كاربر قرار مي دهد. ازاين رو، در محصول تهيه شده توسط همراه اول و آزمايشگاه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه دانشگاه شريف، استفاده از راهكار “كلمه عبور يكبار مصرف”، بر روي بستر سيم كارت به عنوان بستري كاملا امن در ارائه خدمات ارزش افزوده تحت تلفن همراه، اقدام شده است.

محدوديت مكالمه(CALL BARRING)

اين سرويس شما را قادر مي سازدتا درحالات مختلف محدوديت هائي را روي سيم كارت خود اعمال نمائيد.

فكس و ديتا

سرويس فكس و ديتا در تلفن همراه اين امكان را به مشتركين مي دهد كه در حين حركت و در جايي كه برقراري ارتباط به وسيله تلفن ثابت ميسر نمي باشد در صورت آنتن دهي بتوان فكس و ديتا را از طريق تلفن همراه ارسال و دريافت نمود. سرعت ارسال و دريافت اطلاعات kb/s ۶/٩ مي باشد كه با بهره گيري از فناوري GPRS اين سرعت به kb/s ١٧٠ مي رسد.

سرويس شماره گيري ثابت(Fixed Dialling)

اين سرويس شما را قادر مي سازد تا امكان شماره گيري با سيم كارت خود را صرفا” به تعداد مشخص و معين محدود نمائيد.

رومينگ بين الملل

امكان استفاده از تلفن همراه براي ارسال يا دريافت صوت،ديتا وپيامك هنگام مسافرت به خارج از محدوده جغرافيايي تحت پوشش شبكه اپراتور كشور مبدا، با استفاده از شبكه هاي تلفن همراه كشور مقصد را سرويس رومينگ بين الملل مي گويند. درحال حاضر اين سرويس از طريق ۲۷۱ اپراتور تلفن همراه در ۱۱۲ كشور قابل استفاده است.

سرويس كليد همراه

سرويس كليد همراه روشي نوين در ارائه خدمات به مشتركين همراه اول است كه در آن بستري فراهم گرديده تا مشتركين از طريق ارائه رمز بتوانند خدمات خود را دريافت نمايند. اين روش با رويكرد افزايش نقاط سرويس دهي به مشتركين، تسهيل در ارائه خدمت، افزايش امنيت خدمت رساني و حفظ محرمانگي اطلاعات شخصي مشتركين، موجب ارتقا ضريب اطمينان آنها به خدمت رساني همراه اول خواهد شد.

اما بد نيست حال آنكه در مورد شبكه هاي ارتباطي تلفن همراه صحبت شد، به اولين تجربه انسان در مورد صحبت با تلفن همره پرداخت تجربه اي كه بعدها تبديل به يك كالاي لوكس تجملاتي نيز شد.

“مارتين كوپر” معاون اسبق شركت موتورلا در سوم آوريل ۱۹۷۳ ميلادي با برقراري نخستين تماس تلفني با دستگاه DynaTAC ، تحول عظيمي در دنياي ارتباطات ايجاد و تلفن از يك وسيله ثابت به يك دستگاه متحرك و قابل حمل تغيير شكل پيدا كرد.

اين تلفن همراه و چند نمونه بعدي آن نسبتا بزرگ و سنگين بوده (با وزني در حدود يك كيلوگرم) و از قيمت نسبتا بالايي برخوردار بودند كه عموم مردم توانايي خريد اين وسيله ارتباطي را نداشتند.

مدل Bell South IBM Simon كه دو دهه بعد در سال ۱۹۹۳ ميلادي ساخته شد، از كارايي هاي بيشتري از جمله دارا بودن تقويم، دفترچه تلفن، ماشين حساب و قابليت نيمه لمسي برخوردار بود كه با قيمت ۹۰۰ دلار فروخته مي شد!!!. مدل StarTAC موتورلا در سال ۱۹۹۶ نيز نخستين نمونه تلفن همراه تاشو محسوب مي شد كه از اندازه و وزن كمتر در مقايسه با مدل هاي قبلي برخوردار بود.

دنياي تلفن همراه در سال ۲۰۰۷ ميلادي با ورود تلفن همراه هوشمند آيفون (iPhone) اپل شاهد روند پر شتاب تحول بود كه اين وسيله را از يك ابزار ارتباطي به يك دستگاه چند منظوره و رايانه جيبي مبدل كرد؛ طراحي سيستم عامل هاي ويژه تلفن همراه از جمله ويندوز فون، سيمبين، آي او اس و اندرويد نيز قابليت هاي اين دستگاه هاي ارتباطي هوشمند را افزايش داد.

نسل جديد تلفن همراه كه دستگاه هاي هوشمند و بسيار پيشرفته اي محسوب مي شوند، امكان جستجو در اينترنت، عكسبرداري و فيلمبرداري با وضوح تصوير بسيار بالا، مطالعه كتاب هاي ديجيتال و روزنامه، اندازه گيري دما، ضربان قلب و حتي نظارت بر وضعيت سلامت افراد را با كمك حسگرهاي مختلف فراهم مي كنند.

در نتيجه با نگاهي گذرا بر تاريخچه پيدايش اين فناوري يك آلبوم خاطرات زيبا نهفته است كه ورق از آن بيانگر پيشرفت چشمگير تكنولوژيست.

از اولين مدل تلفن همراه گرفته تا جديدترين آن، از اولين شبكه ارتباطي تا پيشرفته ترين آن همه و همه بيانگر تلاش ها و زحماتي وصف نشدني است و وظيفه هر كاربري استفاده صحيح از اين فناوري هاست.


برچسب: ، انتقال مكالمه، دنياي ارتباطات، دنياي فناوري، گسترش شبكه ارتباطات، گوشي هاي هوشمند،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۸:۵۹ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :